Elektrisch rijden
schoon en stil

Nieuws

Elektrische auto’s voor een schoner milieu
Prijs en actieradius belemmeren een grote doorbraak. Nieuwe goedkopere accu’s voor sneller laden en grotere actieradius komen er aan. Nieuwe elektrische auto’s krijgen subsidie, gebruikte niet. Dat zou ook moeten.

In Nederland komt anno 2019 van de stroom 85% uit kolencentrales en gascentrales.
Per saldo rijden elektrische auto’s dus voor een flink percentage op kolenstroom. Dat rendement is 40% en het effectief rendement van de accu - auto 80%. Dus het rendement tov fossiele brandstoffen is 80% x 40% = 32%. Dieselauto’s halen ook dat rendement.
Stacks Image 19

Elektrisch rijden

Minpunten
Prijs nog te hoog
Opladen duurt langer en vraagt planning
Accu’s zijn zwaar en duur
Pluspunten
Houdt steden schoon
Minder lawaai
Brandstofkosten lager dan benzine en diesel

Diverse bedrijven stappen over op een elektrische vloot.

Vergelijking benzine en diesel versus
waterstof en elektrische middenklasse auto’s voor particulieren

Type auto Waterstof met brandstofcel Volledig elektrisch Benzine Diesel
Brandstof Waterstof Stroom in accu’s. Benzine Dieselolie
Energie inhoud 33,6 kWh/kg 1 kWh/kWh 8,8 kWh/ltr 9,96 kWh/ltr
Energieprijs € 3,60/kg in vroeg gegroeide markt aan de pomp € 0,18/ kWh thuis laden, € 0,30/ kWh bij laden aan de pomp € 1,54/ltr € 1,14/ltr
TTW rendement 56,9% 80% 22,3% 25,7%
TTW in €/kWh € 0,1892 € 0,2249 tot € 0,3748 € 0,7889 € 0,4455
Brandstofkosten in Eurocent/ km 2,3 cent 2,8 tot 4,6 cent 12 cent 7,9 cent
Verwarming Uit de restwarmte van het proces Kost extra stroom Uit de restwarmte van het proces Uit de restwarmte van het proces
Airco Koeling gratis verkregen uit expansie van waterstof Compressor energie kost extra stroom Compressor energie kost extra brandstof Compressor energie kost extra brandstof
Benutten remenergie mogelijk door grote accu aan boord mogelijk door grote accu aan boord niet mogelijk niet mogelijk
Actieradius 500 - 700 km 200 - 400 km 600 - 1000 km 600 - 1000 km
Tanken 10 min 30 min tot 3 uur 5 - 10 min 5 - 10 min
Gewicht tov benzine auto 10% meer per kWh batterij 10 kg - extra gewicht 240 - 600 kg. Dus meer rijweerstand en meer energie voor optrekken. gelijkwaardig 10% meer
CO2 uitstoot gram/ km TTW 0 0 155 155
Ontwikkelingen marktrijheid Batterijen worden lichter en krijgen meer vermogen. Doorbraak technologie nog niet gespot. Uitfaseren in 20 jaar. Uitfaseren in 20 jaar;- te beginnen in grote steden.
TTW is het Tank to Wheel rendement. Dus van brandstof in de tank tot energie aan de wielen. Waterstof wordt met elektrische energie geproduceerd. Dat geldt ook voor de energie die in accu’s wordt opgeslagen.

GVO’s
Als stroom duurzaam is, dan rijdt de waterstofauto en de elektrische auto zonder productie van CO2. In Nederland is in 2019 van de 120 miljard kWh die wij gebruiken 14% duurzaam geproduceerd en 3% door schone kernenergie. Er bestaat een list om de met steenkool geproduceerde stroom een groen label te geven. De elektriciteitsbedrijven kopen GVO’s (Garanties van Oorsprong) in heel Europa. Zo kun je GVO’s kopen van Noorse waterkracht of Italiaanse zonnepanelen en als Steenkolen-stroomproducent officieel verklaren dat je schone stroom produceert.
TTW = Tank to Wheel rendement.
Dat is het percentage dat netto aan de wielen ter beschikking komt uit de brandstof.
Stacks Image 193